تغذیه پاییزی

تغذیه پاییزی

همانطور که میدونید هم انسان ها و هم فصول سال دارای مزاج هستند که خوده مزاج ها به چند بخش تقسیم میشوند . حال که وارد فصل سرد سال شدیم باید تغذیه خود را هم براساس این فصل تغییر دهیم و غذاهایی بخوریم که در این فصل بتواند مزاج مارا متعادل نگهدارند . برای همین تغذیه پاییزی اهمیت زیادی دارد و البته تغذیه در همه ی فصول سال اهمیت دارد و باید آنهارا رعایت کرد .

طبع پاییز سرد و خشک است که باید از مواد خوراکی که طبع سرد و خشک دارند پرهیز کنیم یا از آنها کمتر مصرف کنیم و بیشتر خوراکی هایی مصرف کنیم که طبع بدنمان را تر کند . در افراد مسن رعایت کردن این موارد اهمیت بیشتری دارد ، چراکه هرچه سن بالاتر میرود سردی بدن افزایش میابد و در فصول سرد سال باید تغذیه مناسبی داشته باشند . در سن های کمتر مثل جوان ها و نوجوان ها این موضوع اهمیت دارد و رعایت کردن آن خوب است ولی در بعضی از موارد حرارت جوانی این سردی هارا جبران میکند و باعث تعادل بدن میشود .

تغذیه پاییزی

برای دفع سودای اضافه میتونید از قلیایی های خون مثل اسطوخودوس استفاده کنید و سودای اضافه را دفع کنید تا مزاج بدن به حد نساب برسد . میتونید از شیرینی های طبیعی استفاده کنید که طبع گرم و خشک و یا گرم و تر دارند استفاده کنید تا گرمای مورد نیاز بدنتان را با استفاده از آنها تامین کنید .

غذاهای سرخ کردنی و کبابی مناسب این فصل نمیباشد چراکه طبع خشکی دارند و خشکی بدن را تشدید میکنند و مشکلاتی مانند شک و وسواس ، بیخوابی ، اگزما و … را به همراه دارد . نکته جالبی که وجود دارد این است که در فصول سرد سال دستگاه گوارشی قوی تر میشود و بهتر از غذاهای سنگین مثل حلیم ، کله پاچه ، آبگوشت و … استفاده کنید و مصرف این غذاها برای بدن مشکلی به همراه ندارد .

( همچنین میتوانید مقاله حفظ سلامت در پاییز را مطالعه کنید )

در فصول سرد سال مصرف آب سرد به صورت ناشتا مضر است و بهتر از نوشیدنی های با طبع گرم تر مثل شربت عسل استفاده کنید . افرادی که مزاج سودایی دارند میتواند در فصول سرد سال از دم کرده های گل گاوزبان استفاده کنند تا گرمی بدنشان را تشدید کنند . در فصل های سرد سال اگر ورزش انجام دهید میتونید انرژی مورد نیاز خود را دریافت کنید و سودای بدن را از بین ببرید .

تغذیه پاییزی
http://www.accorhotels.com/8002

خوارکی های مفید برای تغذیه پاییزی

  • مصرف گوشت بره
  • مصرف گوشت شتر
  • مصرف گوشت بلدرچین
  • مصرف گندم
  • مصرف نخود و لوبیا ( با خیساندن نفخ آن گرفته میشود )
  • سیب
  • مواد غذایی آب پز یا کبابی
  • میوه های شیرین و آبدار ( انار ، انگور شیرین )
  • کشمش
  • مویز
  • بادام
  • زرده تخم مرغ
  • شیره خرما و شیره انگور
  • مربای بالنگ
  • به
  • سبزیجات
  • چغندر
  • ترب
  • هل و دارچین
  • انجیر
  • شیر با عسل
  • شیر برنج
  • فرنی
  • کنجد

خوراکی های مضر برای تغذیه پاییزی

  • غذاهای آماده و حاضری
  • غذاهای مانده و فریز شده
  • سرخ کردنی های مانده
  • انواع سس و کنسرو
  • پنیر پیتزا
  • انواع تنقلات بسته بندی شده
  • کاکائو
  • قهوه
  • نسکافه
  • چای پررنگ
  • مواده حاوی افزودنی و نگهدارنده
  • بادمجان
  • گوشت گاو و گوساله
  • ماهی شور و دودی
  • آبلیمو
  • آبغوره
  • ماست ، دوغ و کشک
  • نان باگت یا خمیر
  • قارچ
  • گوجه فرنگی
  • میوه های ترش ( لیمو ، گریپ فروت ، انار ترش و پرتقال )
  • عدس
  • لوبیا سبز

مرسی که تا اینجای مقاله همراه حکیم باشیم بودید امیدوارم براتون مفید واقع شده باشه .

( اینستاگرام حکیم باشیم را دنبال کنید )

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.