8 خواص تخم خرفه در طب اسلامی که شما را شگفت زده می کند

Properties of purslane eggs 1
4.1/5 - (20 امتیاز)

خواص تخم خرفه

گیاه خرفه portulaca oleracea نوعی گیاه خودروی علفی با برگهای قاشقی و ساقه های گوشتی، ضخیم و آبدار است که معمولا ساقه های قرمز و برگهای سبز رنگی دارد. از این گیاه تخمی سیاه رنگ به دست می آید که خواص دارویی فراوان دارد. خواص تخم خرفه در چند مورد خلاصه نشده و برای پیشگیری یا درمان بسیاری بیماریها موثر است. خرفه یکی از گیاهان بومی ایران با پیشینه 2000 ساله با خواص درمانی گوناگون است. این گیاه خوردنی طبعی سرد و تر دارد و خوردن آن در فصل تابستان و بهار فواید بیشتری خواهد داشت. در کشور ما مردم مناطق جنوبی که از خواص معجزه آسای آن آگاه تر هستند، از این گیاه بیشتر به‌ عنوان سبزی استفاده می‌کنند. تخم خرفه به دلیل خواص پربار در شیرینی‌پزی هم استفاده می‌شود.

برای خرید تخم خرفه به این لینک بروید

دانه این گیاه تأثیرات پاک‌کنندگی بر دستگاه گوارش داشته و ضد انگل روده است. تخم خرفه انواع املاح معدنی، مواد مغذی و ویتامینها را در خود دارد. دانه خرفه برای درمان بیماری های کبدی مانند هپاتیت کبدی و مشکلات ناشی از کمبود ویتامین c مناسب است.

گیاه خرفه و تخم خرفه

                                                                            خواص تخم خرفه

آشنایی با تخم خرفه

تخم خرفه یا اصطلاحاً دانه خشخاش نوعی دانه روغنی است که از گیاه خشخاش به دست می آید. در خصوص خواص تخم خرفه باید گفت تحقیقات علمی نتایج شگفت‌انگیزی را در مورد تاثیر خرفه بر دیابت، از طریق تاثیر هیپوگلاسمیک پلی‌ساکارید های موجود در خرفه نشان داده ‌است. جالب اینجاست که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به کاهش قابل‌ ملاحظه‌ای در گلوکز ناشتای پلاسما و همچنین میزان سرم انسولین منتهی می شود. این تاثیر در مقایسه با اثر داروی متفورمین که برای این بیماران تجویز می شود، مورد بررسی قرار گرفته است.

این دانه‌های ریز و کلیه شکل از هزاران سال قبل برای مصارف دارویی و غذایی مورد استفاده بوده است. علاوه بر خواص تخم خرفه بخش‌های مختلف این گیاه مانند برگ‌ها، به‌صورت خام و پخته قابل مصرف هستند. جالب است بدانید این گیاه آبدار طعمی ترش و نمکی شبیه به طعم اسفناج دارد با اینکه ظهور این گیاه دارویی به طب باستانی چین برمی‌گردد، اما پس ‌از مدت کمی در تمام جهان فراگیر شد.

برای خرید قرص خرفه به این لینک مراجعه کنید

این روزها از برگ و تخم گیاه خرفه در سالادها، ساندویچها، نانها و مواد غذایی سنتی به ‌وفور استفاده می‌شود. مزیت بزرگ این گیاه سازگاری با آب‌وهوای کم‌ آب و خاک خشک و بدون املاح است. خرفه یکی از گیاهان دارویی پرمصرف است که در سبزیجات خوردنی به صورت خام نیز استفاده می شود. جالب است بدانید این گیاه حرارت بدن را در فصول گرم پایین آورده و از بروز بیماری هایی مانند اسهال، سردرد، تشنگی زیاد، زردی و… که در اثر غلبه حرارت به وجود می آید، جلوگیری می کند. تمام بخش های این گیاه از برگ و ساقه گرفته تا گلها و تخم خرفه مصرف خوراکی دارند. سالیان سال است که برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

مروری بر خواص تخم خرفه

از آنجایی‌که تخم خرفه این دانه ریز پرخاصیت سرشار از ویتامین‌های A,B1,B2,B3,C,E  و در کنار  آن آهن، فولات، مس، منگنز و فسفر است، بخش مهمی از نیازهای مواد مغذی بدن را تامین می کند. خواص تخم خرفه شگفت‌انگیز از این‌جا شروع می‌شود که با دربرگیری پتاسیم به بهبود و تنظیم گردش خون کمک می کند. بنابراین گنجاندن این ماده جادویی در برنامه غذایی به میزان کافی، خطر حملات قلبی و ریسک سکته مغزی را کاهش می‌دهد. وجود منابع غنی منیزیم درون این دانه‌ کوچک پر خاصیت، جلوی ابتلا به بیماری دیابت و عارضه‌های قلبی را می‌گیرد.

 از سوی دیگر خواص تخم خرفه با مخازنی از کلسیم در سطح بالا برای تقویت استخوان و جلوگیری از شکل‌گیری درد مفاصل و پوکی استخوان ادامه می یابد. یکی از خواص تخم خرفه که نمی‌توان به‌ سادگی از آن گذشت وجود اسیدهای چرب امگا ۳ تحت عنوان ایکوساپنتاییک اسید و آلفالینولئیک است که حتی از سطح  این نوع مواد  در سبزیجات هم بیشتر است. نکته مهم ماجرا این است که بدن به‌ تنهایی قادر به تولید این ماده نیست و می‌تواند این چربی را از طریق مواد خوراکی مانند خرفه تامین کند.

شاید اندکی دور از تصور باشد اما خواص تخم خرفه بی‌انتهاست. این گیاه با دربرگیری انواع آنتی‌اکسیدان‌ها از مبتلا شدن به سرطان پیشگیری می‌کند. به‌ عنوان مثال آسکوربیک‌اسید یکی از نمونه‌های عالی آنتی‌اکسیدان در خرفه است که به سلامتی و استحکام استخوان‌ها و تقویت پوست و عضلات کمک می‌کند. حفظ سلامت چشم‌ها و تقویت بینایی دغدغه بزرگی است که درمان شفابخش آن در تعداد محدودی از مواد خوراکی یافت می‌شود. بتاکاروتن موجود در تخم خرفه به تقویت بینایی کمک کرده و آلفا توکوفرول نیز از صدمه رسیدن به غشای سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

تخم خرفه

                                                                     خواص تخم خرفه

خرفه برای کاهش وزن

 تخم خرفه علی‌رغم دربرگیری انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها تنها حاوی ۱۶ کالری انرژی است. همین ویژگی مثبت موجب شده در تمام دنیا افراد علاقه‌مند به کاهش وزن، از مزایای کم‌کالری بودن آن بهره‌مند شوند. یکی از مهم ترین خواص تخم خرفه در رژیم کاهش وزن، پایین آوردن چربی نامطلوب خون یا همان تری گلیسیرید هاست که نهایتاً ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد. از دیگر خواص پاک‌سازی تخم خرفه می‌توان به تصفیه‌کنندگی خون، رفع انگل و کرم روده و تسکین التهابات سیستم گوارشی اشاره کرد.

 خاصیت ضد عطش، تسکین سرفه و خون‌ساز بودن هم از دیگر خاصیت‌های مهم تخم خرفه است که بسیار مورد توجه قرار دارد.

Properties of purslane eggs 4

                                                                 خواص تخم خرفه

هنگامی‌که صحبت از تعدیل مزاج و کاهش حرارت آزاردهنده‌ کبد به میان می‌آید، خرفه حرف اول را می زند. اینجاست که افرادی با مزاج‌های گرم و صفراوی می‌توانند از این فواید به نفع خود بهره‌مند شوند. قطع خون‌ریزی‌ها، درمان عفونت‌های متوسط ریه، رفع دردهای کلیه و سنگ مثانه از دیگر تأثیرات بی‌نظیر این دانه معجزه‌گر است. ضمن این‌که از سردردهای مزمن مانند میگرن جلوگیری کرده و به تقویت قوای عمومی بدن کمک می‌کند.

 تفاوت خرفه و سیاه دانه در یک نگاه  

افرادی که آگاهی کافی به طب سنتی و شناخت گیاهان دارویی ندارند، ممکن است در تمایز قائل شدن بین سیاه‌دانه و تخم خرفه دچار تردید شوند. در گیاه سیاه دانه‌ که از تیره آلاله است،گل‌هایی می‌روید که گلبرگ‌های آن بین 5 تا 8 عدد است و دانه‌ها در بخش مرکزی گل پنهان شده‌اند. درحالی‌که گیاه خرفه گیاهی گوشتی و پهن‌برگ یک‌ساله است و از نظر ظاهری گیاهی کاملاً متفاوت با سیاه‌دانه است. از طرف دیگر سیاه‌دانه طعمی تلخ و دارو مانند دارد. درحالی‌که تخم خرفه طعم خاصی نداشته و معطر است.

 تخم خرفه برای رحم

مشکلات و بیماری‌های مربوط به سیستم تولیدمثل و رحم یکی از دغدغه‌های همیشگی بانوان است. در شرایط حاضر این مشکلات در قالب کیست و فیبروم رحمی افراد را با بیماری‌های مختلفی حتی نازایی درگیر کرده ‌است. پژوهش‌های علمی نشان داده‌، تنها گیاه خرفه است که می‌تواند با تنظیم هورمونی از ابتلا به فیبروم های رحم جلوگیری کند. یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری فیبروم و سرطان رحم، افزایش هورمون استروژن گزارش شده‌است. بنابراین خواص تخم خرفه با وجود امگا ۳ از افزایش هورمون استروژن جلوگیری کرده و از بروز مشکلات رحمی پیشگیری می‌کند. یکی از خواص تخم خرفه که در عادت ماهیانه تاثیرگذار است، کاهش میزان خون‌ریزی و کم شدن بازه زمانی عادت ماهیانه است. بانوان می‌توانند از خواص عالی تخم خرفه در خون‌ریزی های شدید و جلوگیری از ضعف جسمانی بهره ببرند. تخم خرفه به صورت جوشانده همراه با گل گاو زبان یا کاهو تاثیر زیادی در احساس خنکی و رفع عطش دارد.

tokhme khorfe

استفاده از تخم خرفه در طب سنتی به علت خواص بی نظیر آن

امروزه در طب سنتی به علت بی شمار بودن خواص تخم خرفه، از این گیاه علفی خودرو، در درمان بیماری های مختلفی استفاده می کنند. مسئله ای که نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا رواج داشته و در اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اقصی نقاط دنیا به خواص این داروی گیاهی پی برده اند. دلیل آن نیز به وجود مواد مغذی بسیار زیادی بر می گردد که در دانه یا تخم این گیاه وجود دارد. چرا که خرفه سرشار از امگا 3، انواع ویتامین، فیبر، آهن، پتاسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی است. وجود همین مواد است که شاهد خواص تخم خرفه بی شماری هستیم که در انواع بیماری مفید می باشد. تخم خرفه در درمان بیماری هایی همچون: دیابت، مشکلات رحم بانوان، کبد چرب، مشکلات مربوط به پوست و مو، معده، کم خونی، لاغری و… مفید و موثر است. خواص دانه خرفه در طب سنتی به همین جهت امری بدیهی است که امروزه در درمان بیماری با کمک طب سنتی رایج شده است.

تخم خرفه

آشنایی با مهمترین خواص تخم خرفه

اگر بخواهیم خواص تخم خرفه را بشماریم؛ با لیستی بلند بالا مواجه می شویم. اما مهمترین آن ها عبارتند از:

  • درمان اسهال خونی
  • درمان خونریزی دستگاه گوارش
  • درمان بواسیر
  • برطرف کردن لکنت زبان
  • مفید برای هپاتیت کبدی
  • تقویت بینایی و پیشگیری از بروز آب مروارید
  • تقویت و التیام استخوان و پیشگیری از پوکی آن
  • کنترل قند خون
  • برطرف کردن سرفه
  • خونساز
  • تسکین تشنگی و کنترل ترشح ادرار
  • از بین بردن سنگ مثانه
  • ضد کرم کدو
  • تقویت قوای عمومی بدن
  • ضد عفونی کننده
  • تقویت عضله قلب
  • کاهش میزان آبسه و انواع تورم
  • درمان زخم معده و مفید برای معده
  • تسکین درد هر یک از عضوهای بدن
  • درمان سرگیجه
  • رفع مشکلات مربوط به فراموشی
  • برطرف کردن خارش بدن
  • عدم آسیب به غشاهای سلولی
  • بهبود کیفیت خواب
  • برطرف کردن عفونت ریه
  • و…

همه این موارد نشان از تعدد بالای خواص تخم خرفه است.

خواص تخم خرفه برای پوست و مو

خواص تخم خرفه همان طور که گفته شد؛ بسیار زیاد و قابل توجه است. یکی از خواص بذر خرفه که از آن به عنوان یک گیاه علفی یاد می شود؛ مربوط به پوست می باشد. استفاده از تخم یا دانه خرفه در محصولات آرایشی – بهداشتی خود گواه این مسئله است که تخم خرفه برای پوست بسیار مفید است. دلیل آن هم به وجود مقادیر بسیار زیادی از بتاکاروتن می باشد که در تخم خرفه وجود دارد. چرا که بتاکاروتن موجود در تخم خرفه، سبب زیبایی و شفافیت پوست می گردد. از طرفی دیگر با توجه به وجود آنتی اکسیدان، اسید آسکوربیک، مس، منگنز و… در تخم خرفه، استفاده از آن سبب از بین بردن و کاهش چین و چروک های پوست می گردد. پس یکی از خواص تخم خرفه، مقابله با پیری و شادابی پوست است. ضمن اینکه با توجه به اینکه تخم خرفه سرشار از آهن است؛ از ریزش مو جلوگیری می کند و برای محافظت از موها نیز بسیار مفید است.

تقویت قلب با بهره مندی از معجزه خرفه

خواص تخم خرفه برای تقویت قلب هم کاربرد دارند. با توجه به وجود اسیدهای چرب امگا 3 در ترکیبات خرفه، کلسترول کاهش یافته و به تبع آن تخم خرفه برای سلامت قلب فرد مصرف کننده مفید است. می توان به ضرس قاطع عنوان «معجزه خرفه» را روی این دانه گیاهی قرار داد. چون یکی از خواص تخم خرفه، پیشگیری از بروز خطر حمله قلبی و سکته است. از آنجایی که خرفه، کلسترول را کاهش می دهد؛ فشار خون نیز کاهش یافته و در نتیجه فشار کمتری هم به عضلات قلب وارد می شود. تخم خرفه همچنین سبب پیشگیری از مسدود شدن رگ ها شده و گردش خون را هم افزایش می دهد.

خاصیت تخم خرفه برای درمان بیماری های ناشی از کم خونی

کم خونی خود یک بیماری است و بروز آن در هر فردی می تواند منجر به بیماری های دیگر هم شود. یکی از خواص تخم خرفه، درمان همین کم خونی است. چون برگ های دانه خرفه، فشار خون بالا و کلسترول را کاهش می دهند. به همین جهت از این گیاه علفی به عنوان ضد سرطان و ضد فشار خون یاد می شود. دلیل آن هم به وجود مقادیر قابل توجهی ویتامین C است. چون این ویتامین، ضد سرطان و ضد اکسید کننده هاست. بنابراین اگر از کم خونی رنج می برید؛ می توانید با خیال راحت تخم خرفه را استفاده کنید.

khorfe 1

خواص تخم خرفه

خواص تخم خرفه برای کاهش استرس و اضطراب

یکی دیگر از خواص تخم خرفه، مربوط به کاهش استرس و اضطراب افراد می گردد. چون عصاره آبی ساقه و برگ خرفه، سبب شل شدن عضلات اسکلتی می شود. به همین جهت خاصیت تخم خرفه برای افراد استرسی، معادل داروهای کاهنده استرس و اضطراب می باشد. با توجه به این مسئله مهم که استرس خود می تواند منبع بیماری های بسیار زیاد و ناشناخته ای باشد؛ بهتر است مصرف تخم خرفه را در دستور عمل غذایی خود قرار دهید. چون بر حسب تجربه، تخم خرفه، ضد استرس و اضطراب می باشد.

درمان مشکلات گوارشی با تخم خرفه

درمان مشکلات گوارشی نیز از دیگر خواص تخم خرفه می باشد. چون خرفه در همین راستا در طب سنتی کاربرد بسیار زیادی دارد. همچنین، اسهال را نیز درمان کرده و مانع بروز بواسیر می شود. دانه های خوراکی خرفه، به گونه ای هستند که سبب تقویت سیستم گوارشی افراد گردیده و هضم غذا را برای آن ها تسهیل می گرداند. به همین جهت می توان برطرف کردن سوء هاضمه و درمان معده را هم جزء خواص تخم خرفه دانست. چون تخم خرفه سبب می گردد تا حرارت معده کاهش یابد.

سخن نهایی

به طور کلی باید اذعان داشت که خواص تخم خرفه بسیار زیاد است. پس تنها خواص خرفه برای رحم، پوست و مو و… نیست. فواید تخم خرفه بسیار چشمگیر و قابل توجه است و در درمان بیماری های زیادی کاربرد دارد. بنابراین اگر نمی دانید که دانه خرفه برای چی خوبه؟ می توانید باری دیگر از ابتدا تا انتهای این برگ نوشته را مطالعه کنید تا با خواص تخم خرفه بیش از پیش آشنا گردید. اینجاست که می توان پی به خواص معجزه آسای تخم خرفه برد. مسئله ای که در طب سنتی بر همگان اثبات شده است.

شما میتوانید محصولات و فراورده ها تخم خرفه را از عطاری آنلاین حکیم باشیم خریداری کنید

مهم ترین خواص تخم خرفه برای رحم چیست؟

1-با تنظیم هورمونی از ابتلا به فیبروم های رحم جلوگیری می کند.
2-کاهش میزان خون‌ریزی و کم شدن بازه زمانی عادت ماهیانه.

دانه خرفه برای چی خوبه؟

1-برای کاهش وزن
2-برای رحم
3-کاهش خونریزی دوران قاعدگی

خوردن تخم خرفه در دوران بارداری ضرر دارد؟

خوردن تخم خرفه در دوران بارداری میتواند باعث سقط جنین شود

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.